torsdag 2 oktober 2008

En fantastisk dag! (livserfarenhet del1)

Att driva företag är bland det bästa som finns. Min familj driver ett företag som säljer ved, Solberga Ved. Vi utgår ifrån Solberga gård som ligger vackert beläget vid Lundbysjön strax utanför Kolsva.

Verksamheten började för 7år sedan när min far och farbror köpte in sin första vedklyv och började kapa och klyva ved för att sälja till närområdet. Till deras hjälp hade de min farfar, som då var 81år och hjälpte till att rulla fram stockarna till rullbandet. Efterfrågan på ved har ökat för varje år och nu levererar vi ved till hundratalet vedkunder runt omkring i Mälardalen.

Igår somnade jag strax efter midnatt. Jag kom till Köping kl 23.15 efter en av de mest påfrestande, uppstressade, oväntade men ändå en helt fantastisk dag. Att leverera ved till Saltsjö-boo i Stockholm har jag gjort tidigare – men inte med denna spänning.Att planera sin färdrutt innan man ger sig iväg är viktigt.

Att ha koll på när rusningstrafiken är som värst och när man bör åka för att kunna åka hem innan mörkret lägger sig är viktiga faktorer. Jag hade en plan. Den planen avvek jag redan ifrån när jag åkte kl 13 istället för kl 12.

Efter 10mil så var det dags för ett Mcdonaldsbesök och en mcflurry. Varför flurrar ni inte längre, frågade jag killen på andra sidan disken…jag kan flurra om du vill, men det är inte så vi gör längre…Ja gör gärna det sa jag till honom. Mmm, här är den – men det är inte rätt fnäste han till när jag vände mig om och gick..då kanske det är dags att byta namn på Mcflurryn tänkte jag för mig själv :)

Nöjd med min flurrade daim/kolasås satte jag mig i bilen. Åt upp glassen och begav mig sedan iväg mot Stockholm. Under hela vägen till Stockholm så regnade det kolossala mängder. Har man en släpkärra med tre kubik björkved så går det inte fortare.

När man kommer in södra vägen så är det bara att följa södra länken och hålla mot Gustavsberg för att ta sig ut mot Saltsjö-boo (vet jag numera). Men när jag hade passerat den sista tunneln och var på väg in mot Nacka så kom den där klumpen i magen, något är knas…jag har kört för långt, kört fel – borde ha tagit av vid Nynäshamn. Hitta.se har alltid fel vägbeskrivning, åh att man aldrig lär sig.

Efter tillräckligt mycket övervägande så skulle jag vända ekipaget för att ge mig in i tunnelsystemet igen tillbaka för att svänga av mot Centrum. Dumt!!! Tiden går. Tidschemat som redan var tight såg ut att rinna ut i sanden - klockan var nu kvart i fyra.

Och jag är på väg mot helt fel håll och rusningstrafik…

Spännande fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar