söndag 8 februari 2009

95% förnybar Centerpolitik leder till alliansseger 2010!

Det ledarskap och det mod som Maud Olofsson visar när hon går upp på scenen inför 300 centerpartistiska kommunpolitiker och förklara sitt agerande i energi och klimatuppgörelsen var för mig ett historiskt ögonblick!

Under 30års tid så har vi Centerpartister haft fokus på att vara emot kärnkraften. Idag vilar vår energiförsörjning på två ben. Det är vattenkraften och kärnkraften som stort sett utgör hälften var, sen finns det ytterst lite av övrigt förnyelsebar. Alltså trots att Centerpartiet och flera andra partier haft som fokus att vara emot kärnkraft så har vi mer kärnkraft än någonsin! har vi haft fel fokus under hela denna tid, att bara vara emot? Har vi gjort för lite för att utveckla och ta tillvara på det förnyelsebara - vindkraft, solenergi, kraftvärme (bioenergi)...
Uppenbart blir svaret Ja.

När Maud pratade till mig och fler av mina centerkollegor i helgen så kände jag igen det hon sa om fokus och kraften i att vara för något. Tänk dig själv hur mycket som du säger till dig själv att du INTE ska göra, tycka, tänka, TÄNK när jag istället lägger energin på saker som jag VILL göra, FOKUSERA på det som är positivt och i den riktning som ger energi inte tar.

Centerpartiet har inte ändrat uppfattning i kärnkraftsfrågan, men vi vet att våra ansträngningar att komma bort ifrån kärnkraften inte har fungerat de senaste 30åren, då är det väl dags att pröva en annan modell, en annan väg, ett annat fokus! Goda resultat kommer genom att göra stora satsningar på något som vi är för - det förnybara!

Maud säger det mycket bra på centerpartiet.se
"- Jag har funderat länge på om strategin att vara emot (kärnkraften) är den bästa strategin, eller om ska jag satsa min energi på att vara för? För den polarisering som funnits i energidebatten har inte varit bra för Sverige.
Hon menade att hon därför lyssnat på dem som är för kärnkraften och också försökt få dem att förstå Centerpartiet och bli intresserade av det förnybara.
- Jag har bestämt mig för att jag ska ägna den mesta energin åt det jag är för – inte emot. För att vi skulle få med allt vi ville var vi tvungna att respektera att det fanns tre andra partier som vill kunna byta ut reaktorer. "

Att regera och leda är ett ansvar som också kräver förmågan att kunna kompromissa. Och när vi kollar igenom energiöverenskommelsen så kan vi centerpartister vara väldigt stolta då 95% av det som står där är Centerpolitik.

Tack Maud för att du visar mod och ledarskap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar