lördag 28 februari 2009

100dagar kvar till EP-valet – Ditt uppdrag börjar nu!

Här om dagen så skickade jag ett sms till ett par kompisar och påminde om att det är 100dagar kvar till Europaparlamentets valet. ”Fredrik, varför ska jag rösta den 7juni och varför är det så viktigt? frågade en tjejkompis.

– Tänk dig att du har makten att skicka en person. En kvinna eller man att representera dig och Sverige i Europa! En person som du tror på, som delar dina värderingar och som du vill ska vara din röst i världens största parlamentariska församling och EU:s enda direkt folkvalda institution.
Lite ogreppbart? Ok, jag förstår det. Men det handlar om demokrati, vår framtid och hur vi vill leva våra liv! Fortsatte jag. Vi lever i en tid och värld full av valmöjligheter. Genom att göra vår röst hörd kan vi påverka vilket Europa vi vill leva i.

Jag kandiderar till Europaparlamentet för jag vill föra fram de värderingar som jag och Centerpartiet står för. Jag vill arbeta för mer företagsamhet och mindre byråkrati i EU. Ett Europa där utgångspunkten är den enskilda människans möjligheter att förverkliga sina livsdrömmar!

Jag vill att EU ska bli bäst på småföretagsklimat! Idag upplever många småföretagare att EU krånglar till deras vardag och bidrar med onödig byråkrati. För att fler människor ska vilja starta företag så kan inte EU nonchalera och motarbeta småföretagare. Utgångspunkten måste vara att förenkla företagsamma människors vardag. Jag vill jobba för mer drivkraft och mindre byråkrati i EU!

Det europeiska samarbetet kan liknas vid ett söndagsbak där degen jäser och jäser. För att det ska kunna bli andra bullar i Bryssel behövs ett nytt ledarskap. Mitt recept är att vi ger EU mindre deg att kavla ut. För ett smalare vassare samarbete vill jag att EU fokuserar och kraftsamlar kring stora gränsöverskridandefrågor som miljö och handel.

Siffror från en ny Eurobarometerundersökning som gjorts av TNS Gallup visar att inte ens var tredje svensk känner till att det är val söndagen den 7 juni. Du som precis är uppe i att läsa denna artikel, känner nu till att det är val till Europaparlamentet den 7 juni. Du har ett ansvar och ska nu få ett uppdrag av mig. Berätta för tre personer att det är val till Europaparlamentet. Berätta att deras röst gör skillnad för hur Europa kommer utvecklas. Demokrati bygger på människors engagemang. Det minsta vi kan begära av varandra är att rösta. Din uppgift är inte mindre än så.

Själv står jag på plats 37. För att kryssa sig in i parlamentet krävs 12 300 personkryss. Två stycken andra kandidater som tänkt kryssa sig in i parlamentet är Abir Al-Sahlani och Marie Wickberg som jag tycker är Centerpartiets vassaste kandidater vid sidan om Lena Ek.

Ditt uppdrag börjar nu :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar