fredag 4 november 2011

82. Fyrås Gård

Äggostkaka som gårdens specialitet


Mats Johansson driver Fyrås Gård, han är inte bara entreprenör han gillar djur skarpt också. Bla så njuter han av att se hönorna i det fria. "Jag kan stå och titta på dem hur länge som helst. Det är trevligt att se djur som mår bra. Det syns att de har roligt här på gården", säger han. källa: fyrasgard.se


Ekologisk äggproduktion, försäljning av lammkött, sommarcafé med gårdens specialitet äggostkaka. Mats tar verkligen tillvara på gårdens möjligheter och inspirerar andra. Se artikel nedan.


Läs mer om Fyrås gården på websidan 



"Ur LRF´s Årsbok 2009
se källa
Inte alla ägg i samma korg.
Känner mig för tillfälligt väldigt insnöad, inte mentalt men bokstavligen.


En av vinterns värsta snöoväder rasar för fullt utanför. Tanken på en vår och sommar känns mycket långt borta. Trots detta så är jag mitt uppe i planerna för sommaren och företagets utveckling i små steg. Grundtanken är att företaget ska ha flera ben att stödja sig på, så att jag har möjlighet att parera marknadens svängningar på ett något följsammare sätt. Ett företag med flera produktionsinriktningar kan kännas splittrat, svåröversiktligt och tungarbetat men det kan ju även vara en fördel om man bygger på vidareförädling av den råvara som man vanligtvis producerar. Det kan kännas svårt att ha 100 % koll på alla grenar men också mycket spännande. Troligen kan det vara så att jag ej kommer att ligga i topp gällande ägg- och lammproduktion, men kombinationen ekologisk produktion och miljötänkande på gården gör att jag kan ta ut ett ekonomiskt mervärde av alla de som besöker gården sommartid genom produkter i gårdsbutik och sommarcafé.
Den konsumentkontakt jag fick under sommaren 2008 var överväldigande. Intresset för lokal producerad och ekologisk mat tog mig med storm. Jämtlands och Sveriges bönder har i grunden ett stort stöd hos konsumenterna, detta måste vi ta vara på och värna om. Många gånger kan det kännas som att bonden och våra produkter idag har blivit för anonyma hos konsumenten i stad och samhällen. Konsumenten är ofta villig att betala för ett mervärde men vi är dåliga på att marknadsföra oss via våra föreningar och på marknaden, där bonden ofta faller bort i en grå massa.
Hur vidareförädlar man då ägg från 5000 ekologiska hönor i liten skala som mathantverk?
Ja den frågan ställde jag mig och jag kom fram till att en produkt som innehåller många ägg, passar in på gården samt i sommarcaféet skulle kunna vara ekologisk ostkaka. Ostkakan blev mycket populär sommaren 2008 och under hösten har planerna på att utveckla turistverksamheten växt sig starkare. Detta för att stötta ägg-, lamm- och skogsproduktionen på gården.
Min vision är att ta små men många steg i utvecklingen och diversifieringen av mitt företag, samt att våga ta beslut, att våga ta steget.
Jag kan alltid ändra väg och inriktning både i livet och när det gäller de olika produktionsgrenarna om något beslut skulle visa sig ej vara av det bästa.
Ur förtvivlan kan det ibland växa fram både insikter och nödvändiga beslut.
Tänk på att ingen kan kopiera din egen eller din gårds historia och unika miljö. Den är unik för dig och någon som många konsumenter är villiga att betala för att få uppleva i form av livsmedel eller besök.
Mats Johansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar