söndag 20 november 2011

146. Mat till kalas catering

Väljer lokalproducerat


Annica Nilsson i Sandsele driver bland annat en restaurang där hon lagar mat på lokala råvaror, från sin egen gård eller från andra närproducenter. "I snart tio år har hon drivit sitt företag, Mat till kalas catering, och trots att underlaget kan tyckas knappt i den lilla byn Sandsele, utanför Sorsele, har ryktet om hennes goda mat spridits i stora cirklar.
- Jag har ett vidsträckt leveransområde och får beställningar ända från Luleå och Nordmaling till bröllopsfester, släktträffar och annat. Ofta är beställaren någon som har anknytning hit, berättar Annica Nilsson.
Till det större fasta uppdragen hör matleveranser till skolan i Blattnicksele och förskolorna i Blattnicksele och Gargnäs. Men många leveranser går även till företag och allmänheten.
- Cateringen har ett uppsving nu när de äldre har råd att köpa färdig mat och de yngre inte kan laga den . . . säger Annica Nilsson.
Restaurangen, en utsökt inredd och ombyggd ICA-butik, dock med trist fasad, har fullständiga alkoholrättigheter. Gästerna kan välja att bara äta, eller hyra hela lokalen, med servering, porslin och städning.
- De får det precis som de vill, ler Annica.
Fasaden ska snyggas upp och Annica och hennes man Roland har även påbörjat renovering av övervåningen där det ska bli möjligt hyra rum så småningom.
Annicas policy för matlagningen är att använda lokala råvaror så långt det är möjligt.
- Det är mycket psykologiskt. Jag vet vilka som haft djuren, hur de skötts och var de gått. Om jag är missnöjd kan jag återkoppla direkt till producenten. Sedan får jag så mycket tillbaka i form av nätverk och goda kontakter, säger Annica. Hon berättar också att hon bad en kvinna att börja odla morötter för restaurangens räkning. Kvinnan satte igång och levererade sedan skörden.
- Hon hade inte startat om jag inte hade frågat, och hon har ju en chans att utveckla sin verksamhet. På det här sättet kan jag bidra till lite utveckling i området, menar Annica Nilsson. Nötkött köper hon bl a från Vindelälvens naturbeteskött, och renköttet kommer från Ran och Grans samebyar. Potatis odlar hon själv, medan hon köper in grönsaker, bär etc." källa

Kontakta företaget, Annika Nilsson genom 0952-51010 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar