fredag 4 november 2011

84. Klövsjö Gårdsbryggeri


Jämtlands eget KGB


Företaget är inte hemlig med sin verksamhet, och har en dold agenda. Utan den röda tråden är väldigt tydlig i Bryggeri, Visning, kurser och föredrag. På websida kan vi läsa följande om företagets historia "Om drömmar, idéer, misslyckanden, begränsningar, nya tag och uthållighet.

I början
 av 90-talet: 
En ölbryggarkurs på Jamtli i Östersund ledde till hembryggning under hela 90-talet hemma på gården i Klövsjö. Tack Torbjörn Johansson som tipsade mig om kursen, och tack Håkan Lundgren som ledde kursen där jag lärde mig grunderna och som inspirerade till de första experimenten.
På mitten av 90-talet. 
"Självförsörjande landsbygd", en idé jag skrev ned, första steget till bryggeri.
2007 - alldeles i början av ett nytt sekel: 
Efter att ha hittat brevet från 95 om "självförsörjande landsbygd", och efter ett noggrant betraktande av den sedan 15 år tomma ladugården, mätte jag upp ytorna och ringde sedan min kursledare från kursen på Jamtli. Han hade under de 16 år som gått, varit med om att starta upp två olika bryggerier. Jag fick lov att komma ned till honom på Arlanda under en dag för att presentera min idé, och för att diskutera olika lösningar kring hur man skulle kunna bygga om ladugården till ett bryggeri. Sedan började vi." källa kgb-bryggeri.se



Kontakta företaget via websidan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar