torsdag 30 april 2009

Vårtal – det avgörande ögonblicket!


Vårtal – Bondgårdsberget 30/4 2009

Först och främst så vill jag tacka Tunadalskyrkan! Tack Karl-Göran och Mårten för att ni bjöd in mig till denna underbara plats och kväll – för att hälsa våren välkommen!

Det är mitt första valborgsfirande här på Bondgårdsberget. Jag är uppväxt i Kolsva, eller rättare sagt på en bondgård alldeles utanför som heter Solberga. På ett sätt var det tur att Mårten beskrev att berget ligger ovanför Tunadalskyrkan, annars fanns ju risk att jag stått på ett annat bondgårdsberg ikväll och hållit ett eget vårtal :)

Valborg för mig symboliserar möjligheten att lämna det gamla bakom sig, slänga in det i elden, och ur elden låta något nytt växa fram.

Vi hälsar våren välkommen i en tid av oro, i en tid av lågkonjuktur och ekonomisk kris i Köping, Sverige och runt omkring i hela Världen.

I en tid då många ungdomar känner sig ensamma, misslyckade och deprimerade.

I en tid då vi står att möta världens klimathot, och risken att en hel ungdomsgeneration ställs utanför arbetsmarknaden!

Vi lever i en tid, då människor ställer sig frågan: Vart ska denna kris leda oss?

Ordet kris betyder egentligen en tidpunkt att besluta något: en vändpunkt – det avgörande ögonblicket.

En del människor nöjer sig med att smaka på livet. En del hoppas att det ska bli bättre. Jag vill tro att livet har något alldeles speciellt för både dig och mig! Men för att det ska bli bättre behöver vi göra mer än att bara hoppas…

Vad vill du med ditt liv? Vad är viktigt för dig? Vad lever du för och vad lever du av?

Vill du att det ska bli bättre imorgon? Bygger det på att du gör något idag!

Jag tror att du kan få precis vad du vill! Det är upp till dig att skicka in den beställningen! Ordet VILL är oerhört viktigt, tala om vad det är du VILL till dig själv!

Jag har insett att man inte kan förändra världen om man inte börjar förändringen hos sig själv! Att ändra på sin granne, eller på sin partner har många försökt och misslyckats med! Det är vi själva som behöver göra förändringen i vardagen – steg för steg, för att det ska bli kunna bli bättre imorgon.

Är du nöjd med ditt liv? Är du inte det, då behöver du göra något åt det! Ekonomin kommer att vända, en del optimister tror redan till hösten. När det vänder vad kommer att vara viktigt i ditt liv?

Avslutningsvis i mitt vårtal så vill jag tacka Gud - för att du leder mig, jag vill tacka min familj för att ni stöttar mig och jag vill tacka mina underbara vänner för att ni finns!
– Tack för att just du kom till bondgårdsberget ikväll!
– Fortsätt njut av kvällen, uppskatta dina vänner och sist men inte minst gå och rösta i Europaparlamentsvalet den 7 juni!

Därmed så förklarar jag våren välkommen till Köping :)

Ett fyrfaldigt leve för våren, den leve...

1 kommentar:

  1. Vilket tjusigt vårtal :)
    ...och därmed känns våren med ens lite mer spännande...
    Louise

    SvaraRadera