onsdag 3 september 2008

Att driva sin fråga!

Till alla konsumenter där ute, läs på om konsumentköpslagen. Reklamera och vik inte ner er vid första NEJ:et. Det finns en gång på ärendet. Genom att driva ett ärende så lär man sig oerhört mycket, oavsett om det är gentemot ett försäkringsbolag eller ett börsnoterat bolag. Våga driva din fråga!

Detta är mitt senaste reklamationsärende som jag skickat till ARN, allmänna reklamationsnämnden. Läs, begrunda och håll tummarna :)

"Den 7/7-2008 köpte jag en Sony Ericsson W 760i Telia Surfport av Teliabutiken i Köping.

Varan har varan har nu gått sönder. På hemresan från min norgetrip så slutade telefonen att fungera. Det var direkt efter frukost som jag upptäckte att displayen hade två stycken streck. Men det var ingen form av repskada på skärmen. Telefonen förvarades som vanligt i min högra jeansficka (Levis oversized). Mobiltelefonen gick varken att ringa eller över huvudtaget att använda efter den frukosten.

Under fredagseftermiddagen så blev jag uppringd av en anställd på Teliabutiken i Köping som ville överlämna det prisförslag som Telia ville erbjuda. Över 1300kr skulle det kosta.

Enligt konsumentköplagen 1990:932 kan den som varit oaktsam få stå för de kostnader som blir en följd av personens agerande. Självklart så skulle jag betala dessa pengar om jag hade varit oförsiktig eller på annat sätt behandlat telefonen oaktsamt. Jag har inte varit oaktsam eller behandlat telefonen på ett onormalt sätt. Så varför ska jag stå för kostnaden?

Jag har en fråga att ställa till Telia/SE,
- Torde det vara en befogad förväntning på en mobiltelefon att den ska kunna förvaras i en byxficka?

ur lagkommentaren till 16 § KköpL

Konsumentens befogade förväntningar
Bestämmelsen i 16 § 3 st. 3 p. om konsumentens befogade förutsättningar klargör att det som bestämts i de föregående styckena inte uttömmande avgör hur man skall fastställa varans avtalsenlighet och att det är konsumentens befogade förväntningar rörande avtalsföremålet som är bestämmande för om varan är felaktig eller inte.

Jag begär att ni snarast reparerar varan utan kostnad för mig. Jag vill ha besked om hur ni ställer er till detta senast den 20 augusti.

fortsättning...

Det senaste besked som jag fick ifrån Teliabutiken i Köping var följande, att jag inom tre dagar ska svara på det kostnadsförslag som Anova Nordic Ab lämnat med anledning av min reklamation av w760i.

Jag ser inte i någon skrivelse att företaget bemött min reklamation avseende reparation utan skickat ett standardsvar.

I Sony Ericssons beslut stod följande:”Sony Ericssons garanti omfattar fabrikations och komponentfel, ej orsakade av yttre åverkan. Hur skadan uppkommit i kundens ägo är av underordnad betydelse. Servicefilialens bedömning kvarstår. Återförsäljaren ansvarar för att slutkunden informeras om detta."

Ur lagkommentaren till 16 § KköpL
Skyldigheten att bifoga anvisningar

Vilken kvalitet informationen skall ha styrs av vad som behövs. Bestämmelsen innebär inte att varan skall vara åtföljd av sådana anvisningar som den individuelle konsumenten behöver. Tvärt om synes ordalydelsen närmast ge vid handen att kravet på informationsinnehåll skall avgöras objektivt, dvs. med hänsyn till vad konsumenter i allmänhet behöver för att kunna använda, montera, sköta eller förvara en vara av aktuellt slag. Näringsidkaren har naturligtvis att också ta hänsyn till vad som framkommer om den enskilde konsumentens kunskaper om användning osv. av varan. Delar av denna bedömning framgår också av bestämmelserna i 16 § 2 st.

I ARN 1998 ref. 20 (1998-2048) blev en av konsumenten inköpt mobiltelefon fuktskadad ca 9 månader efter köpet. Nämnden konstaterade att bruksanvisningen innehöll en anvisning om att telefonen inte borde utsättas för fukt men inte innehöll någon varning mot att använda telefonen utomhus vid fuktig väderlek eller i regn. Eftersom konsumenten inte hade utsatt telefonen för vatten eller fukt utöver normal användning och hon inte fått erforderlig information ansågs telefonen behäftad med fel.

Jag har läst igenom bruksanvisningen och tagit intryck av det som står under rekommendation för säker användning av våra produkter. Jag kan inte se att det står något om att telefonen inte ska kunna vara placerad i ett par byxfickor eller på annat sätt utsättas för det lilla tryck som uppstår genom det. Hur är i såfall informationen utformad?

Vilka anvisningar som behövs i bestämmelsens mening påverkas av hur varan säljs. Vid normala försäljningskanaler skall informationen åtminstone vara utformad så att den kan brukas av den normale konsumenten. Bifogas inte anvisningar med den köpta varan eller är anvisningarna bristfälliga föreligger enligt bestämmelsen fel i varan. Själva varan behöver alltså inte ha skadats på grund av att konsumenten hanterat varan på felaktigt sätt i avsaknad av tillräckliga anvisningar. Vilka påföljder konsumenten kan göra gällande och hur utfallet kan bli beror av om det bara är anvisningarna det är fel på eller om detta även lett till att varan skadats på ett eller annat sätt.

Det kan vara bra för er att få detta fall prövat genom ARN, allmänna reklamationsnämnden. Så att ni vet hur ni ska hantera fortsatta tryckningar av bruksanvisningar samt ge allmänna råd.Jag hänvisar också till,

Konsumentens befogade förväntningar
Bestämmelsen i 16 § 3 st. 3 p. om konsumentens befogade förutsättningar klargör att det som bestämts i de föregående styckena inte uttömmande avgör hur man skall fastställa varans avtalsenlighet och att det är konsumentens befogade förväntningar rörande avtalsföremålet som är bestämmande för om varan är felaktig eller inte.

Torde det vara en befogad förväntning på en mobiltelefon att den ska kunna förvaras i en byxficka?

Jag begär att ni snarast reparerar varan utan kostnad för mig. Jag vill ha besked om hur ni ställer er till detta senast den 31 augusti skriftligen."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar