tisdag 9 juni 2009

Nationaldagstalet som regnade bort...*

Först och främst så vill jag tacka Centerpartiet i Västerås! Tack Helen och Fredrik för att ni bjöd in mig till detta firande av nationaldagen.

Jag heter Fredrik Andersson, är 27år och kandiderar till europaparlamentet för Centerpartiet på plats 37.

Det är mitt första nationaldagsfirande här vid Djäkneberget. Jag är uppväxt i en annan del av Köping som heter Kolsva, eller rättare sagt på en bondgård alldeles utanför som heter Solberga. Det är speciellt roligt för mig att fira nationaldagen, då jag sedan barnsben fått höra historien om hur nationalsångens inledande rader kom till. Känner ni till det?

Enligt min farfar så var det nämligen som så att Richard Dybeck som kom ifrån Odensvi och är den person som skrev nationalsången befann sig ute på våran gård (för si så där en 165år sedan på ett tillfälligt besök).

Nedanför farmor och farfars stuga så står än i dag ett gammalt utedass.
Farfar berättar att Richard Dybeck satt på dasset med öppen dörr - kollade ut över de öppna landskapen, såg den vackra Lundbysjön där vattnet låg stilla och kände harmoni… Richard såg även de äldre herrarna som jobbade ute på åkrarna. Och fick skrivlust.. så han tog fram sin täljkniv och började rista in meningen - ”Du gamla du friska” som är den egentliga inledningen på vår nationalsång – på dassväggen. I slutet av 1850-talet ändrade han dock själv texten till "Du gamla du fria"… men kommer du ut till Solbergagård så kan du se den ursprungliga inristningen i dassväggen än idag.

Vi firar nationaldag i en tid av oro, i en tid av lågkonjuktur och ekonomisk kris i Västerås, Sverige och runt omkring i hela Världen.

I en tid då många ungdomar känner sig ensamma, misslyckade och deprimerade.

I en tid då vi står att möta världens klimathot, och risken att en hel ungdomsgeneration ställs utanför arbetsmarknaden!

Vi lever i en tid, då människor ställer sig frågan: Vart ska denna kris leda oss?

Ordet kris betyder egentligen en tidpunkt att besluta något: en vändpunkt – det avgörande ögonblicket.

En del människor nöjer sig med att smaka på livet. En del hoppas att det ska bli bättre. Jag vill tro att livet har något alldeles speciellt för både dig och mig!

Men för att det ska bli bättre behöver vi göra mer än att bara hoppas…

Vad vill du med ditt liv? Vad är viktigt för dig? Vad lever du för och vad lever du av?

Vill du att det ska bli bättre imorgon? Bygger det på att du gör något idag! Jag tror att du kan få precis vad du vill! Det är upp till dig att skicka in den beställningen!

Ordet VILL är oerhört viktigt, tala om vad det är du VILL till dig själv! Inte vad du inte vill…

Jag har insett att man inte kan förändra världen om man inte börjar förändringen hos sig själv! Att ändra på sin granne, eller på sin partner har många försökt och misslyckats med! Det är vi själva som behöver göra förändringen i vardagen – steg för steg, för att det ska bli kunna bli bättre imorgon.

Är du nöjd med ditt liv? Är du inte det, då behöver du göra något åt det! Ekonomin kommer att vända, en del optimister tror redan till hösten. När det vänder vad kommer att vara viktigt i ditt liv?

EU påverkar oss både lokalt och globalt – imorgon väljer du hur vi ska påverka EU! För då är det val till europaparlamentet.

Jag vill att EU ska bli mer företagsamt genom mindre byråkrati och mer drivkraft!

EU ska inte syssla med allt, utan kraftsamla för att möta gemensamma utmaningar som Sverige och Europas länder inte fixar själva.

Beslut som behöver fattas gemensamt, men bara då vi inte kan lösa problemen vid köksbordet, på lagårdsbacken, i kommunen eller i Sveriges riksdag.

Jag vill att EU ska sluta peta i detaljfrågor som vi bättre kan lösa på hemmaplan. Hur många träd som det ska få finnas i svenska beteshagar eller hur böjd en gurka får vara är frågor som inte hör hemma på EU-nivån enligt mig.

Genom att rösta på Centerpartiet röstar du för ett smalare men vassare samarbete som koncentrerar sig på färre och genuint gränsöverskridande frågor. Som med förenta krafter arbetar för fred, värnar mänskliga rättigheter, främjar rörlighet och utbyte men som också slår vakt om mångfalden och olikheterna i vår världsdel.

Genom att kryssa Fredrik Andersson, plats 37 på Centerpartiets valsedel

– röstar du för ett EU som styrs av sunt bondförnuft – rätt beslut på rätt plats!

* Detta tal skulle jag hålla vid nationaldagsfirandet i Västerås den 6 juni. Tyvärr så började det regna och talet regnade bort. Men jag publicerar det här ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar